Lombok! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Florence Linden - WaarBenJij.nu Lombok! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Florence Linden - WaarBenJij.nu

Lombok!

Blijf op de hoogte en volg Florence

17 Maart 2015 | Indonesië, Lombok

Helloo 
Het is al weer eventjes geleden dat ik jullie heb geschreven ( sorry hahaa). Maar er gebeuren hier zoveel dingen dat ik er gewoon de tijd niet voor heb / wil maken. Ik zal eerst beginnen met mijn tripje naar Lombok. Wij, moniek,babette en susie, hadden besloten om 19 februari naar Lombok te gaan voor 4 dagen. Dit eiland is via boot te bereiken vanaf bali. Op donderdagochtend werden wij na het stappen, om half 7 opgehaald... Vervolgens werden wij met het taxi busje naar de haven gebracht en vanaf daar werden wij met de speedboat naar Lombok gebracht ( z’n speedy was het niet het duurde 4 uur..) Uiteindelijk aangekomen in Singigi begon het eerste avontuur al.. een taxi krijgen naar Mataram ( de hoofdstad). Gelukkig waren er genoeg mannetjes die aankwamen lopen met het standaard zinnetje, lady lady taxi taxi. Voor een goede prijs werden wij naar Mataram gebracht en onderweg zijn we ook nog bij een tempel gestopt en hebben we daar even wat foto’s genomen en rond gekeken. Voordat we de tempel betraden moesten we een gele sarong om ( zie foto). Ik vond de tempel helaas een beetje tegenvallen en vuilnisbakken in Indonesië bestaan niet geloof ik.. Overal ligt zooi. Toen onze tocht vervolgt naar de Hostel in Mataram. Aangekomen in Mataram word het al gelijk duidelijk dat het niet zo toeristisch is als Bali, oftewel geen westerse mensen te zien. In de middag hebben we rondgelopen, waardoor we in een achter wijk terecht kwamen. Toen er een man met een geweer aan kwam lopen hebben we maar besloten om weer terug naar de grote weg te lopen haha, gelukkig was het geen echte! In Lombok is de meerderheid Moslim, overal stonden dus ook moskee en die begonnen om de 4 uur te bleren. Toen we weer terug kwamen bij het hostel hebben we aan de eigenaar gevraagd waar we typisch lomboks eten konden vinden. Zij verwees ons naar 2 tentjes, waarvan eentje in een shoppingmal. In de shoppingmal reden kinderen rond op mini autootjes en het was een grote speeltuin! Aangekomen bij het restaurant begon het avontuur van het avondeten, men wat was dat pittiiggg :O. Maar wel lekker! Het was kip met rijst en typische Lombok saus. Na het eten nog rondgelopen in Mataram, maar ik voelde mij daar niet erg veilig. We hadden besloten om op tijd terug te gaan naar het Hostel want de volgende ochtend stond ons een kookcursus en de trip naar Kuta te wachten.

De volgende ochtend werden wij opgehaald door de chauffeur van de kookcursus, nadat we een heerlijk ontbijtje hadden gehad bij ons Hostel. Ik kan de kookcursus echt aanrijden! Super aardige vrouw, klein groepje en iedereen kan zijn eigen gerecht maken! Ik kreeg de taak om maiskoekjes te maken. Op de foto’s kan je een beetje zien hoe het gemaakt werd. Eerst moest er een kruidenmengsel gemaakt worden. Daarna werd de mais, meel en eieren toegevoegd. Deze werden uiteindelijk in olie gebakken. Toen iedereen zijn gerecht had gemaakt mochten wij alles proeven voor als lunch. HET WAS ZO LEKKERRRR, dat we tot ontploffen aan toe hebben gegeten!
Toen de geslaagde ochtend was afgelopen werden wij met een taxi naar Kuta gebracht, dit is aan de onderkant van Lombok. We hadden een leuk hostel gevonden met bamboo hutjes! Deze waren wel erg gehorig dus als iemand naar het toilet moest kon iedereen meegenieten!
Toen we al onze spullen hadden gedropt zijn we naar het strand gegaan, aangekomen op het strand was het niet wat wij verwacht hadden. Na wat rond te hebben gelopen zijn we terug gegaan naar het hostel hebben we ons opgefrist en zijn we naar een etenstentje gegaan op aanraden van de eigenaar van de BambooHutjes. Nuggets was de naam van het restaurant, ik heb hier de chickenpendang gegeten, super lekker!
In de avond zijn we naar surferbar gegaan waar livemuziek werd gespeeld, we hebben hier wat drankjes gedaan en zijn daarna naar een afterparty op het strand gegaan. En overal waar je kijkt zijn of honden of kleine kinderen die je armbandjes proberen te verkopen.

Op zaterdag hadden we 2 scooters gehuurd en gingen we rondrijden in Lombok. Er is genoeg te zien in Lombok, de natuur is prachtig en super mooie stranden. Toen we door een aantal dorpjes waren gereden hadden we besloten om ergens wat te gaan eten, dat was maar goed ook want er kwam een storm over ( toen we terug naar bali gingen hoorde we pas hoe erg het was geweest! Wij zaten op een goed stuk) Nadat de regen en wind was gaan liggen zijn we terug gereden naar Kuta, hier zijn we de berg op gereden naar een restaurant met view. Ashtari view was de naam van het restaurant, daar een drankje gedaan en toen verder gereden ivm regen. Toen we door de bergen reden zag je overal kleine dorpjes. Onderweg nog een paar koeien tegengekomen en onze scooters hadden erg veel moeite met berg oprijden dat we naar voren moesten hangen haha.
Toen we terug kwamen in het hostel hebben we ons eigen opgefrist en zijn we naar een restaurant gegaan daar wat gegeten en gedronken. Daarna zijn we naar het strand gegaan waar een strandfeestje bezig was en we kwamen natuurlijk Nederlanders tegen. Leuke avond gehad en daarna lekker ons bedje opgezocht want de volgende dag moesten wij alweer om 11uur vertrekken naar Bali.

In de ochtend nog een super lekker ontbijtje, pannenkoeken, gehad bij ons Hostel. En toen begon ons avontuur, de terugreis. Oh man oh man wat eeeeeen drama was dat. Puntje bij paaltje ipv 5 uur er over gedaan te hebben, hebben wij er uiteindelijk 13 uur overgedaan. Om 12 uur nachts tikte wij eindelijk de villa weer aan. Om het kort samen te vatten, ze vertelde ons bij de haven dat de boot niet vertrok ivm slecht weer en de boot die wel ging was overbeladen. Dus zij gingen ons naar de lokale ferry brengen met de taxi en dan werden onze tickets geruild voor de ferry tickets.. (die ferry was natuurlijk veel goedkoper maar eah wij wilde naar huis en dat was de enige oplossing, dachten we) toen we in de taxi zaten onderweg naar de andere haven bleek de speedboat wel te gaan… maar toen konden we niet meer terug. Heel gedoe maar uiteindelijk met de ferry naar huis, die duurde 6 uur en er was live muziek.. Toen wij uiteindelijk om 9 uur in padangbai arriveerde was er geen taxi om ons naar huis te brengen.. want wij waren zo handig geweest om onze tickets aan de man te geven in Lombok waardoor we geen bewijs hadden voor transport met de taxi.. Puntje bij paaltje naar veel woordenwisselingen met het bedrijf etc een prive chauffeur genomen die ons naar huis heeft gebracht. Je wil niet weten hoe gelukkig ik was toen wij sunset road op reden, dit is de hoofdstraat dichtbij onze villa.
Dus je kan wel zeggen het was een heeeeel avontuur maar het was het wel waard! We hebben 4 leuke dagen gehad had alleen liever een betere terug reis gehad maar he dan weten we dat voor de volgende keer.
Ik zal proberen van de week over ons tripje naar de Gili eilanden te schrijven en het bezoek van Charlotte (uit Shanghai)

Tot snelll xxxx